Sivut

13.9.2010

Päärynäkakku








Sain ystävältä makeita päärynöitä ja piti niitä tietenkin kakkutäytteeksi soveltaa, vaikka ihan sellaisenaankin olisi syönyt koko kulhollisen.
Joten tällainen tuli aineksista

vaalea 4 munan kääretorttupohja
kostutus vaniljamaidolla
sipaisu omenasosetta
täytteessä Flora Vispi, vaniljarahka, haudutettua päärynäsurvosta ja vaniljakreemijauhetta
päällinen vihreää marsipaania (alla kermakerros) ja suihkaisu kultasprayta.

(Kuten kuvasta näkee marsipaani harmillisesti halkesi toisesta reunasta, mutta eihän tuore päärynäkään niin tasainen ole :) ja meillä nuo päärynät oli kaikki täynnä pieniä hampaanjälkiäkin! :D Eli voisi sanoa että tarkoituksella tein pinnasta tuollaisen ;) )

Ruusukakku







Pari viikkoa kakkuilutaukoa ja se oli jo aivan liikaa :D
Joten tässä sunnuntaivieraille pyöräytetty täytekakku. Hommasta ei meinannut ensin tulla mitään kun kääretorttupohja epäonnistui mutta käytin sit pohjan pakastimesta, ja koristeluja tein kun vieraat oli jo talossa, kauhealla kiireellä...
Mutta lopputuloksesta tuli ihan onnistunut :)

Reseptinä:
Kaakaokakkupohja (20cm)
Kostutus vaniljamaidolla
Välissä Mansikkakermaa Taloussuklaarouheella, kaksi liivatetta
Päällä kerros vaniljakreemijauheella terästettyä Flora Vispiä ja kuorrute sokerimassaa.
Koristeet niitä aiemmin askarreltuja ruusuja.

27.8.2010

Kaakaoinen köynnöskakku






Siitä se ajatus sitten lähti :)

Eli tuosta kauniista kankaasta, jonka nähdessäni näin sen heti myös kakun päällä :D



Kakkupohjan teinkin ekaa kertaa sienikakkupohjana, joka olikin napakymppi. Ihanan kuohkea ja napakka lopputulos!
Välissä Mariannesuklaatäyte, kostutus maitokaakaolla (enemmän olisi saanut taaskin kostuttaa!!) ja päällä suklaaruskeaa sokerimassaa, vielä kaakaonmakuistakin.

Koristeet on tehty hiukan kiireessä, ilman suurempaa paneutumista; vaaleanpunaiset kukat tein kakkua päällystäessä nopsaan ja loput oli jäämistöjä. Huomasi kyllä että kannattaa ne pikkukukatkin kuivattaa!

Ruusuja





Pitkän aikaa on pitänyt kokeilla ruusujen tekoa. Ja nyt kun ilmatkin on viilenneet niin koristeet saa kuivatettuakin.

Joten tässä lopputulos!
Keltaiset ruusut marsipaania, oranssit sokerimassaa ja sokerimassan ja marsipaanin sekoitusta. Marsipaania oli helppo työstää ja tuli kauniita terälehtiä, tosin ilman tomusokeria terälehdet liimantuivat toisiinsa vähän liiankin helposti. Sokerimassan kanssa taas tarvitsi hurjasti tomusokeria, ja näiden kahden sekoitus olikin sitten ehkä helpoin työstää ja tuli hyvää jälkeä.

Päällä kimallejauhetta tai kultaprayta.

Apple pie



Yhteishyvän hyvä ohje; Amerikkalainen omenapiiras :)
(kaksinkertainen taikina).

Pari suklaakakkua

Loppukesästä tuli kokeiltua suklaakakkuja.

Tässä kunnon suklaa-voi -pohjaan aprikoosihillolla ja kaakaokermavaahdolla täytetty kakku, päällä ganache 200g taloussuklaata + 1dl kuohukermaa.
Ei niin onnistunut, kuivahko tuli. Pohjakin halkesi..




Ja toinen perus-mud cake passionsuklaasta!
Koristeet myös kaapin täytteenä olleita testauksia..

9.8.2010

Papaija-limejuustokakku






Kaupasta löytyi tämmöinen ihanan näköinen, pikkuinen hillopurkki, ja heti iski luovuus soveltaa sitä hedelmillä koristeltuun juustokakkuun, ja etenkin juustokakun kiilteeseen. Lähikauppa ei tarjonnut tuoretta papaijaa, joten pelkällä hillolla mentiin ja höysteeksi sentään aitoa limeä. Appelsiini maistuu myös täytteessä.




Joten tässä siis sitrushedelmäinen, makea ja kuohkea lopputulos.
Ensinnäkin pohja on tehty poikkeuksellisesti ilman voita marmeladin avulla, ja näin tulikin miellyttävän pehmeä rakenne, mutta tosi makea maku.

Koristelussa halusin kokeilla valkosuklaaspritsausta kiilteen päällä ja laittaa näyttävää ananaskirsikkaa, limeviipaleiden seuraksi.


* * *

(20cm irtopohjavuokaan)

Pohja:
200g vaaleita pikkuleipiä
4 rkl Lime Curdia

-> Murskaa keksit hienoksi rouheeksi ja sekoita hillo hyvin joukkoon. Painele vuokaan jossa leivinpaperi pohjalla.

Täyte:
2 dl kuohukermaa
2,5dl Flora Vispiä
200g appelsiinituorejuustoa
0,5 dl Papaija-lime -hilloa
0,5dl tomusokeria
1/4 dl limen mehua
3 liivatetta

Vatkaa kermat erikseen kuohkeaksi vaahdoksi, sekoita keskenään ja lisää tuorejuusto, hillo ja sokeri. Liuota pehmenneet liivatteet kiehautettuun limemehutilkkaan, sekoita täytteen joukkoon ja kaada vuokaan. Hyydytä jääkaapissa n. 3h.

Kiille:
0,5 dl Papaija-lime -hilloa
2,5 dl vettä
1/4 dl limemehua
3 liivatetta

Sekoita hillo ja vesi keskenään haarukalla. Kiehauta limen mehu ja liuota liivatteet siihen ja lisää nauhana hillo-vesiseokseen. Kaada lusikan kautta kakun päälle ja hyydytä jääkaapissa n. 2h. Koristele.